Uitgelegd: S.A.S.S. Ventilatie

Ventilerende Gore-Tex motorkleding opnieuw uitgevonden.

Luchtstromen S.A.S.S.

In 2021 heeft STADLER de succesvolle Treasure Pro motorjas en Quest Pro motorbroek gelanceerd. Deze gelamineerde jas en broek zijn natuurlijk 100% waterdicht dankzij het 3-laags Gore-Tex materiaal, waardoor je droog op je bestemming zult aankomen. Maar hoe zorgt STADLER ervoor dat je daarnaast ook koel blijft tijdens warmere omstandigheden? Daarvoor heeft STADLER het gepatenteerde STADLER Air Scoop System (afgekort: S.A.S.S.) bedacht. In dit artikel zul je meer lezen over de verschillende ventilatiemogelijkheden in Gore-Tex Motorkleding, en leggen we deze relatief nieuwe vorm van ventilatie wat meer uit.


freesport goretex motorjas
S.A.S.S. Ventilatie op de mouw

 


Ventilatietechnieken in Gore-Tex motorkleding

  • Indirecte ventilatie

Bij veel motorkleding wordt de luchttoevoer geregeld d.m.v. ventilatieritsen, gewoonlijk op de borst of armen bij een jas en op de bovenbenen bij een motorbroek. Achter deze ventilatieritsen zit dan vaak een netvoering en in sommige gevallen ook nog een (uitneembaar) waterdicht membraan. Wanneer deze waterdichte laag niet uitneembaar is (ook wel Z-liner genoemd), spreken we over in-directe ventilatie. Wanneer de ventilatierits wordt opengezet zal de lucht blijven circuleren tussen de waterdichte laag en de slijtvaste buitenlaag van de Motorjas. De ventilerende waarde hiervan is vrij beperkt, hierdoor zal de lichaamstemperatuur beperkt dalen.

  • Directe ventilatie

Wanneer de luchttoevoer door de ventilatierits niet wordt beperkt door een waterdichte laag, spreken we over directe ventilatie. Deze techniek wordt vaak toegepast op modulaire motorjassen (met uitneembaar waterdicht membraan) en bij gelamineerde motorjassen (Waterdichte laag en slijtvaste laag zijn vastgeplakt). Directe ventilatie is een stuk effectiever, de lichaamstemperatuur zal hierdoor sneller zakken.

Traditionele YKK directe ventilatie rits (Aquaseal versie)

Zowel bij directe als indirecte ventilatie is een sterke luchtstroom nodig. Afhankelijk van het type motor, hebben deze ventilatieritsen een snelheid nodig van +60 kilometer per uur. Bij een motor met veel windbescherming zoals bij de BMW RT series zal deze snelheid nog iets hoger moeten zijn t.o.v. een BMW GS. Logischerwijs zal er bij een motor met beperkte- tot geen windbescherming de snelheid weer wat lager liggen om effectieve ventilatie te creëren in de jas of broek. Ook de pasvorm, maatvoering en de lengte van de motorrijder spelen hierin een rol.

 


STADLER Air Scoop System (S.A.S.S.) uitgelegd

Normaal gesproken zorgt de windbescherming van allroad- en tour motoren dus voor een nadelig effect op de ventilatie in motorkleding. STADLER heeft met de S.A.S.S. ventilatiemethode een manier bedacht om deze windbescherming juist optimaal te benutten. Zoals de naam al doet vermoeden werkt het systeem met luchthappers (Air Scoops).

S.A.S.S. Ventilatie op de Air Sport Pro broek
S.A.S.S. Ventilatie op de Air Sport Pro broek

Door deze luchthappers te plaatsen op strategische plekken kunnen de vervormingen van de lucht afkomstig van bijvoorbeeld de handkappen en windscherm extra worden benut. Deze luchthappers zullen openstaan bij een rijwind van ongeveer 30 kilometer per uur en zorgen voor effectieve ventilatie ook op deze lagere snelheden, zodat de rijder sneller zal afkoelen, ook bij stadsverkeer.

Deze manier van ventileren is zeer effectief om een volledig waterdichte motorjas comfortabel te laten voelen op zomerse dagen. Zelfs bij nat weer kan het systeem doorventileren. Er is namelijk een waterafvoer verwerkt binnen de Airscoop. Dit zorgt ervoor dat deze ventilatiemethode (spat)waterdicht is.

Natuurlijk is motorkleding die gebruik maakt van de S.A.S.S. technologie (wanneer de ventilatie gesloten is) ook uitstekend te gebruiken bij frisse temperaturen. Extra thermische waarde kan gegenereerd worden i.c.m. de SNUG Primaloft jas of WINGS II softshell midlayer.

 


Motorkleding met S.A.S.S. Technologie

In 2021 heeft STADLER de succesvolle Treasure Pro motorjas en Quest Pro motorbroek  gelanceerd, de eerste producten waarbij er Airscoops gebruikt zijn. De Treasure en Quest combinatie zijn gemaakt voor adventure motorrijders. Om die reden zijn de luchthappers geplaatst op de ideale posities om de luchtstromen op te pakken van een adventure motor. Denk bijvoorbeeld aan de handkappen, een (groot)windscherm en bij de broek langs de buitenzijde van de bovenbenen en scheenbenen. Hierbij is ook rekening gehouden met eventueel een boxer motorblok van bijvoorbeeld de BMW R1300 GS. Naast de Airscoops gebruikt de Treasure ook grote YKK Aquaseal® ritsen op de borst en een extra ritssluiting met mesh materiaal.

STADLER Treasure Pro & Quest Pro

Meer informatie over de Treasure Motorjas en Quest Pro Motorbroek lees je hier.

Na het succes van de Treasure en Quest heeft STADLER in 2022 de sportieve tegenhanger geïntroduceerd: de Free Sport Pro motorjas en Air Sport Pro Motorbroek. Hierbij is STADLER Air Scoop System op een andere plek geplaatst. Er is namelijk gekozen om deze ritsen meer langs de zijkant van de borst te plaatsen en langer door te laten lopen. Door het stretch materiaal onder de oksels en schouders kan de Free Sport Pro worden beschouwd als een comfortabele, slim-Fit Gore-Tex Pro Motorjas. Daarmee is deze combinatie iets meer gericht op de sportieve tourrijder, bijvoorbeeld de rijder die voor een BMW S1000XR kiest in plaats van de GS. Deze combinatie is recent door MOTOPLUS benoemd als Testwinnaar in de Textielcombi’s test.

Meer informatie over de Free Sport Pro Motorjas en Air Sport Pro Motorbroek lees je hier.

De Free Sport Pro maakt gebruik van het gepatenteerde STADLER Air Scoop System (SASS).

 

 

 

 

 

 

 

 


nl_NLDutch